Vaš život i oči 5 min Vreme čitanja

Kako ograničiti vreme provedeno ispred ekrana

Share on

Korona virus prisilno nas drži u zatvorenom što je izazvalo brojne promene u svakodnevnom životu. Između ostalog, biti “zaglavljen” u zatvorenom prostoru pogoduje i povećanoj količini vremena provedenog ispred ekrana što sigurno nije dobro za oči kao ni za telo. Ostati kod kuće znači i voditi brigu o sebi. Usporite malo sa svojim digitalnim životom i dajte očima da predahnu od štetnog plavog svetla sa ekrana. S obzirom da plavo svetlo ima uticaj na ritam spavanja i buđenja, preterana upotreba ekrana može dovesti do problema sa snom. (Nemate li i bez toga previše stvari na umu koje vam ometaju miran san?) U ovo vreme socijalnog distanciranja, pokušajte da napravite i distancu između vas i vaših digitalnih uređaja.

Za bolji vid i kvalitetniji odmor, pokušajte da ograničite vreme provedeno ispred ekrana, pogledajte par trikova:

Pratite i smanjite vreme provedeno ispred ekrana: u podešavanjima svojh digitalnih uređaja postoji opcija koja vam omogućuje da vidite koliko ste vremena proveli ispred ekrana te koliko po pojedinoj aplikaciji. Postavite sebi cilj da prvodite manje vremena ispred ekrana, iz nedelje u nedelju.

Dogovorite vreme sastanka sa ekranom: Slično kao kod dijete, kada ne radite, kontrolišite koliko vremena trošite za gledanje u ekran . Kako to možete da napravite? Ugovorite sastanak sa svojim digitalnim ljubimcem i pridržavajte se dogovorenog vremena, odnosno svoje digitalne dijete.

Odredite prostore bez ekrana: ne nosite telefon sa sobom u kupatilo, ne gledajte TV i ne dopisujte se sa prijateljima dok ste u krevetu. Razmislite o tome da svoje punjače potpuno izbacite iz spavaće sobe, tako da nećete osećati potrebu da pogledate svoj telefon pre nego što zaspite.

Nabavite budilnik: Ako vaš telefon zamenite budilnikom u spavaćoj sobi, odmorite svoj digitalni uređaj. Ostavite mobilni u kuhinji ili dnevnom boravku i vratite se malo u prošlost.  Budite se uz zvuk alarma budilnika. Postavljanje granica pomaže u odnosu sa vašim digitalnim uređajima kao što je slučaj i sa vezama.

Brisanje aplikacija: Ako ste se zaista posvetilii skraćivanju vremena provedenog ispred ekrana, izbrišite neke aplikacije. Nagađamo da su društvene mreže glavni krivac. Daleko od očiju, daleko od srca, kako kaže stara poslovica, kod nekih aplikacija bolji bi moto mogao biti "ne dovodite nas u iskušenje" (govorimo o shoppingu!).

Isključite notifikacije: Ako niste spremni da izbrišete svoje aplikacije za društvene mreže, isključite notifikacije. Nećete se osećati prisiljenima da otvarate aplikacije ako vas neprestano ne obaveštavaju o rasprodajama i online ponudama.

Razgovarajte na telefon: Verovatno primate više zahteva za video pozive nego što ste to ikada imali pre pandemije. Iznenada, vaš poznanik sa posla sa kojim ste samo jednom ili dva put ručali, želi video poziv. Umesto video poziva, ponekad koristite klasične glasovne pozive.

Nabavite naočare koje štite oči od plavog svetla: Ako ne krenete sa svojom digitalnom dijetom i dalje ćete buljiti u ekrane, danju i noću dok god postoji preporuka zadržavanja u zatvorenom prostoru. Naočare za računare koje filtriraju štetnu plavu svetlost zaštititće vaše oči od sve one štetne izloženosti koja vas može držati budnima noću, izazvati peckanje, crvenilo, suvoću očiju… Nazovite svog optičara i pitajte ga za savet.

7 stvari koje će poboljšati kvalitet života u karantinu.

Da biste se što više izvukli od svog obaveznog vremena kod kuće, svaki dan naučite nešto novo, priuštite sebi večeru bez TV-a, zavirite u dobru knjigu ili pođite na pešačenje (naravno, pritom držeći se dalje od ostalih izletnika). 

Pokušajte bilo koju od ovih sedam aktivnosti da biste vreme karantina učinili korisnijim ili ispunjenim:

1. Postanite kreativni: Negde u vama skriva se umetnik. Slikajte nešto apstraktno ako ste zabrinuti kako bi relni oblici izgledali, pravite  figure u kinetičkom pesku ili glini, nakit, svirajte instrument koji zaboravljen skuplja prašinu u vašem ormanu…

2. Postanite gurman: Na svojim društvenim mrežama verovatno ste videli prijatelje i poznanike kako pokušavaju da ispeku hleb. To je vrlo specifičan trend, ali zašto ne isprobati pečenje ili kuvanje jela slično vašem omiljenom jelu? Nakon što napravite sopstvenu večeru za pet, sedite i uživajte u svakom zalogaju, bez uključivanja televizora.

3. Opustite se uz čitanje: Verovatno imate popis knjiga koje ste oduvek planirali da pročitate. Sada je vaše vreme da skratite taj popis. Krenite do police sa knjigama i pročitajte neke knjige koje ste kupili pre mnogo godina.

4. Pooštrite svoje veštine slušanja: Odmorite svoje oči i ugodite svojim ušima slušajući ugodnu muziku. Slušajte audio knjige dok čistite kuću. Prilagodite se podcastima dok kuvate ili uživate u svojoj otkrivenoj kreativnosti, pustite umirujuću muziku dok se kupate u mehurićima.

5. Napišite svoju vlastitu priču: Za istraživanje dubine vaše mašte treba vam jako malo resursa: samo papir i olovka. Poenta je: možete stvoriti književno remek delo, članak za vaše omiljene novine ili se jednostavno opustiti uz svoju priču.

6. Inspirišite se: osim Pinterest-a i TikTok-a, postoje i drugi izvori inspiracije. Napravite vlastitu ploču sa inspirativnim natpisima, meditirajte, vežbajte. Mislite pozitivno, to je neophodno za dobro raspoloženje.

7. Usporite: Samo zato što tehnički imate više vremena to ne mora nužno da znači i više energije. Spavajte. Recite ne video pozivu ako baš nije od životne važnosti. Ili se vratite prirodi i lagano šetajte šumom – i stvarno slušajte ptice.

Manje vremena za digitalne ekrane, više vremena za vas.

Kad iz dana u dana pomalo izgubite digitalne kalorije, možete voditi bogatiji život. Ako gornje savete i trikove iskoristite za smanjenje vremena provedenog ispred ekrana i iskušate neke kreativne načine za ispunjavanje svojih dana u karantinu, možda ćete više uživati u životu kada prođe ova trenutna kriza. Vaši prijatelji čak mogu reći da izgledate fenomenalno sa svojim novim naočarima koje štite od plavog svetla sa ekrana.

Vaš novi život, manje zavistan od digitalnih uređaja može postati vaš novi životni stil.

Kad budemo opet u mogućnosti da jedemo u restoranima, da gledamo fudbalske utakmice sa  tribina i da uživamo u slobodi izlazaka, možda se nećete osećati obaveznim da stalno proveravate telefon, svaki put kada zazuji. Možda ćete razgovarati više licem u lice, umesto porukicama. Možda će vreme ekrana biti zamenjeno sa više vremena za sebe.